دوشنبه 13 خرداد 1392 :: نویسنده : فیزیوتراپیست علی تاجیک

تریگرپوینت تراپی

نقاط ماشه ای چیست؟

بدن انسان به عنوان یک مجموعه کامل با اهداف مشخص در هر شرایط مکانی و زمانی، فعالیت ها و اکنش های متفاوتی دارد، برای مثال در زمان ضربه ها یا کشش های عضلانی و یا استفاده بیش از توان یک عضله از آن، شاهد تغییراتی در سطح بافت شناسی و عملکری عضله هستیم که به بدن برای محافظت از خود کمک می کند.

اما این فشارها گاهی انقدر زیاد هستند که مکانیسم های حمایتی بدن نمی تواند ترمیم کامل آن ها را به عهده گیرد، درچنین شرایطی است که یک فرایند نیمه کاره از تغییرات سلولی عضلانی و و اکنش های حاشیه ای اطراف آن خواهیم داشت.

به طور خلاصه اگر عضله ای نتواند به ترمیم قابل قبول خود برسد، وارد چرخه معیوبی می شود که در اثر اسپاسم اولیه ناشی از جراحت یا کشش، باعث پولاریزه شدن ماندگار غشا سیتوپلاسمیک می شود و این روند به دلیل اختلال در چرخه کلسیم، اسپاسم پایدار را شروع می کند و این اسپاسم ، عاملی برای انقباض بیشتر عروق خونی می شود، در این شرایط بدترین اتفاق ممکن آغاز می شود: سلولی که جهت رهایی از این شرایط نیازمند خونرسانی بیشتر است از همان خونرسانی اولیه هم محروم می شود و این محرومیت، سطح بحران را پیچیده تر می کند و چرخه معیوب ادامه می یابد.

از نظر بالینی و نوع شکایتی که بیمار دارد، عملا با عضله یا گروهی از عضلات روبرو هستسم که در موقعیت های خاصی، دردهای پایدار شدید دار که ممکن است با ماساژ یا موارد دیگر کمی بهتر شود اما معمولا بهبودی نخواهد یافت.

از بهترین درمان های چنین شرایطی، شکستن چرخه معیوب بیماری است که معمولا شامل ازادسازی عمقی اسپاسم عضلات با تکنیک ها و نقشه های ویژه است که درمانی سریع و غافلگیرکننده محسوب می شود.

چه مشکلاتی با تریگر پوینت تراپی درمان می شوند؟

تریگرپوینت تراپی

نقاط ماشه ای چیست؟

چه مشکلاتی با تریگر پوینت تراپی درمان می شوند؟

به طور کلی هر جایی تریگر( نقطه ماشه ای) وجود داشته باشد باید با تریگرپوینت تراپی درمان شود که این درمان می تواند با سوزن طب سوزنی انجام شود.

معنای بالینی توضیح بالا، شامل این موارد است،‌البته باید توجه داشت فهرست زیر مواردی است که می توانند با این روش درمان شوند و در هر مورد بسته به شرح حال، معاینات و پاراکلینیک، باید تصمیم گیری شود: آیا این روش برای این بیمار خاص مفید است یا خیر.

· انواع سردردهای میگرنی و غیر میگرنی

· انواع گردن درد حاد و مزمن

· انواع دردهای پشت و کمر

· انواع دردهای بین دنده ای سینه ای

· دردهای لگنی

· دردهای سیاتیکی

· زانودرد حاد و مزمن

· دردهای مچ و کف پا

· انواع دیسکوپاتی ها

· انواع آرتروزها و صدمات مکانیکی

· انواع کشیدگی ها و اسپاسم ها

· مشکلات احشایی

تریگرپوینت تراپی، چند جلسه طول می کشد؟

در اصل، این روش درمانی بر مبنای جلسات مکرر برنامه ریزی نمی شود و حتی ممکن است گاهی یک جلسه درمان، کار را تمام کند، اما به طور متوسط، بیماران 1 تا 4 جلسه را برای این روش اختصاص می دهند که با فاصله یک تا دو هفته انجام می شود.

هزینه این درمان چقدر ست؟

درمان های تریگرپوینت تراپی بسته به کلینیک های مختلف ممکن است متفاوت باشد، ولی با توجه به تعداد محدود جلسات (گاهی 1 جلسه) و درمان عمیقی که در عضو بیمار، انجام می شود معمولا همه بیمران را راضی می کند.

آیا همه پزشکان مجاز به انجام تریگرپوینت درمانی هستند؟

پاسخ دقیق، خیر است، اگرچه تخصص رسمی برای این رشته تعریف نشده است و به واقع نیاز هم ندارد، اما لازم است پزشک انجام دهنده تریگرپوینت تراپی، دوره های دانشی و مهارتی لازم را در مجموعه ها یا انجمن های معتبر دانشگاهی و علمی گذرانده باشد، به طور معمول فیزیوتراپیست ها و متخصص بیهوشی با این دانش و مهارت آشنا هستند.

آیا تریگرپوینت تراپی در ایران هم قابل انجام است ؟

پایه تریگرپوینت تراپی بیشتر در پزشکی غربی و خصوصا آمریکا اغاز شده است و امروزه بخش مهمی از سلامت و درمان در غرب را به عهده دارد، اما خوشبختانه در ایران نیز، دوره های تخصصی برگزار می شود و شاخه درای نیدلینگ انجمن فیزیوتراپی ایران توانسته است به خوبی، این دانش را با گذاشتن دوره های تخصصی در کلینیک های فیزیوتراپی بومی کنند و سطح درمانی بسیار خوبی را از این جهت، در کشور پیاده نمایند

نوع مطلب : درمان های فیزیوتراپی،
برچسب ها : نقطه ماشه ای، تریگر پوینت، فیزیوتراپی،