درد پهلو هنگام ورزش و دویدن + پیشگیری + روش درمان آن !

مهمترین علت درد شاید کشش لیگامانهایی دیافراگم
و فشاری که به عضلات و اعضای داخلی بدن بخصوص کبد می آید، باشد.

تکان ناشی از دویدن باعث کشیده شدن لیگامانها می شود.

دونده ها تمایل دارند که در هر دو تا چهار گام، بازدم داشته باشند.
بیشتر مردم زمانی هوا را از ریه ها بیرون می دهند که پای چپ به زمین می خورد.
اما برخی هم هنگام به زمین رسیدن پای راست هوای ریه ها را بیرون می دهند.

بنظر می رسد که این گروه دوم بیشتر در معرض درد شکم و پهلو هنگام ورزش هستند.
بیرون دادن هوای ریه ها هنگامی که پای راست به زمین می رسد باعث وارد شدن نیروی بیشتری به کبد می شود که درست زیر قفسه دنده ها قرار دارد.
بنابر این به محض اینکه کبد پائین می افتد ، پرده دیافراگم برای بیرون دادن هوای ریه ها بالا می رود ، و فشار مضاعفی به این ناحیه وارد میشود.

البته برخی هم (جف گالووی)مهمترین علت درد پهلو رو صرفا تنفس سطحی می دانند.
و برخی هم کم بودن فاصله صرف غذا تا ورزش را علت میدانند.

درمان درد پهلو حین دویدن :

* اول انگشتتان را در جاییکه درد را احساس می کنید فشار دهید… الگوی نفس کشیدنتان را تغییر دهید. نفس عمیق بکشید تا دیافراگم پایین برود. چند ثانیه نفستان را نگهدارید و سپس با فشار از دهانتان خارج کنید.

*سعی کنید هنگامی که پای چپتان را زمین می گذارید نفستان را خارج کنید.
(توضیح: کبد شما زیر دیافراگم در سمت راست قرار داره، وقتی شما نفستان را خارج می کنید دیافراگم به سمت بالا میره ، اما وقتی شما در همین لحظه پای راستتان را زمین بگذارید کبد به سمت پایین کشیده می شود که مخالف حرکت دیافراگم است در نتیجه دیافراگم دچار اسپاسم و به طبع آن شما دچاد درد پهلو می شوید ولی اگر موقع بازدم پای چپ را زمین بگذارید این اتفاق نمی افتد)

پیشگیری از درد پهلو :

گرم کردن دیافراگم

هنگام دویدن، نیاز بسیار زیادی به دیافراگم وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از شروع دویدن، دیافراگم تان را با یک تمرین گرم کنید:

فرآیند طبیعی نفس کشیدن را معکوس کنید، به این ترتیب که دم را از دهان عمیقاً به داخل فرو برید تا وارد شکم شود و شکم تان از هوا پر شود و نفس تان را بیرون بدهید.
این تمرین را ده بار تکرار کنید. همیشه، بسیار آرام شروع کنید و همیشه قبل از ورزش، یک نرم دویدن بسیار آرام و آهسته داشته باشید.سپس به تدریج ریتم تان را تند کنید، به نحوی که جریان خون به درستی تنظیم شود.

درد پهلو به خاطر ریتم نامناسب تنفس هم ایجاد می شود. بنابراین حداقل اول ورزشِ تان، به تنفس تان گوش دهید و روی آن تمرکز کنید: دم باید عمیق و بازدم بدون شدت زیاد باشد. به تدریج، هر چه فعالیت شدیدتر شود، تنفس باید طولانی تر و کامل تر گردد.

نوشیدن آب کافی در جرعه های کوچک:
باید به میزان منطقی و با فاصله های منظم آب بنوشید.

بهترین زمان برای ورزش سه ساعت پس از صرف غذاست که غذا کاملا هضم شده باشد.

اگر هیچکدام از روش ها موثر نبودند ، بایستید و چند ثانیه در حالیکه روی تنفستان تمرکز می کنید سریع راه بروید . بعد از آنکه درد از بین رفت دوباره به دویدن ادامه دهید.
جمع آوری کننده : فیزیوتراپیست پرهام پارسانژاد




نوع مطلب :
برچسب ها : درد پهلو هنگام ورزش و دویدن + پیشگیری + روش درمان آن !،
لینک های مرتبط :




کلینیک مجازی فیزیوتراپی مهر
درباره وبلاگ

سلام

این وبسایت به همت اینجانب فیزیوتراپیست علی تاجیک و همسرم فیزیوتراپیست مهسا مظاهری ایجاد گردیده است ، امید است بتوانیم خدمتی به شما دوستان کرده باشیم.
لحظات خوشی را برای شما
ارزومندیم
ایمیل اینجانب :

sir.tajik@yahoo.com

آدرس ما در تلگرام
www.telegram.me/PHYSIOTHERAPISTALITAJIK

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست علی تاجیک
موضوعات
نظرسنجی
تمایل دارید بیشتر چه مطالبی در این وب سایت مورد بررسی قرار گیرد







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
آپارات
مپ

                    
 
 
 
کپی ممنوع
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic