کلینیک مجازی فیزیوتراپی مهر - سندرم پلیکا

شنبه 24 خرداد 1393 :: نویسنده : فیزیوتراپیست علی تاجیک

سندرم پلیکا یکی از علل درد زانو می‌باشد در این حالت یک لایه زخیم از بافت فیبرو وسینوویوم با حرکت زانو دچار گیرافتادگی می‌شود. در مطالعات انجام شده 87 درصد زانوها در قسمت بالای کشکک پلیکا دیده شد. در 72 درصد در قسمت داخلی و 86 درصد در پایین کشکک زانو پلیکا دیده شد. پلیکا‌های فوقانی و تحتانی زانو به ندرت درد زانو ایجاد می‌کنند.

شایع‌ترین پلیکانی که باعث درد زانو می‌شود پلیکانی داخلی است که باعث درد قسمت داخل زانو می‌شود. برخی ورزشها مثل فوتبال و بسکتبال با فشار زیاد به زانو باعث درد پلیکا می‌شوند. گاهی ضربه مستقیم مثل برخورد توپ به قسمت داخل زانو باعث التهاب پلیکا و درد آن شوند. فرد مراجعه‌کننده احساس کلیک یا صدا در زانو و درد زانو دارد که با فعالیت بیشتر می‌شود.

ممکن است از احساس قفل کردن زانو شکایت داشته باشد. علائم با دویدن طولانی مدت یا ضربه به داخل زانو ایجاد و تشدید می‌شوند. گاهی بیمار علائمی شبیه به پارگی مینیسک زانو دارد. در معاینه درد در قسمت داخل کشکک وجود دارد و یک باند دردناک در داخل زانو حس می‌شود.

این باند چند سانتیمتر داخل کشکک و روی کندیل فمور قرار گرفته است. با خم و راست کردن زانو این باند زیر انگشت جا‌به‌جا می‌شود. بررسی تشخیصی در ام. آر. ای. می‌توان پلیکا را دید.

درمان در مرحله اولیه اقدامات غیرجراحی شامل درمان‌های فیزیوتراپی است در صورت عدم پاسخ به درمان جراحی آرتروسکوپی می‌توان پلیکا را آزاد کرد.

نوع مطلب : اختلالات ارتوپدی،
برچسب ها : سندرم پلیکا، درد قدام زانو،