کلینیک مجازی فیزیوتراپی مهر - نقاط طب فشاری و فیزیوتراپی

طب فشاری ماساژ هدفمند نقاط طب سوزنی است که بعنوان مکمل طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در واقع یک نوع خود درمانی است که فرد می تواند با شناخت نقاط خاص و دانستن تاثیر ماساژ این نقاط به درمان بعضی از بیماری های خفیف و متوسط اقدام نماید.بعلاوه بین جلسات درمانی طب سوزنی ماساژ دادن این نقاط به تاثیر بیشتر درمان طب سوزنی کمک می نماید. بعنوان مثال فردی که تحت درمان طب سوزنی بدلیل میگرن است چنانچه در فاصله بین جلسات احساس سردرد خفیف نمود می تواند با فشار دادن و تحریک نقطه LI4  که بین انگشت شصت و اشاره قرار دارد ، شدت درد را کاهش داده و با خود درمانی به کنترل درد کمک نماید.

ماساژ توسط انگشت شست و یا اشاره به صورت دورانی و یا جلو و عقب انجام می شود. نوک انگشت دست می بایست از آن محل خارج نشده و برای نقاط موضعی 5/. تا 1 دقیقه و نقاط دور حدود 1 تا 2 دقیقه انجام می شود. نقاط روی عضلات می بایست با فشار بیشتر و نقاط واقع در ناحیه سر و صورت و محل خروج اعصاب با فشار کمتر و ملایم تر ماساژ داده شود.

بیماری هایی که در این روش قابل درمان است عبارتند از : سردرد ، دندان درد ، استرس ، بیماری مسافرت ، تهوع و استفراغ ، دردهای عضلانی اسکلتی ، دردهای قاعدگی، دردهای ناحیه کمر و گردن و..... می باشد. در حالت حاد و دردناک ماساژ بطور ملایم و با فشار کمتری انجام می شود و در دردهای مزمن فشار با شدت بیشتری صورت می گیرد.

در کشور ژاپن به این روش ماساژدرمانی Shiatsu گفته می شود و در چین از زمان های قدیم از این روش درمانی استفاده شده است. بعضی از مهمترین نقاط که در طب فشاری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

نقطه LI4

این نقطه در وسط زاویه انگشت شست و اشاره در حالی که انگشت شست کاملا کشیده شده است قرار دارد . وقتی انگشت شست در کنار انگشت اشاره قرار می گیرد یک برجستگی در کنار انگشت شست ایجاد می شود که بالاترین نقطه این برجستگی LI4   می باشد.

این نقطه یکی از نقاط بسیار مهم تسکین دهنده درد بوده و در درمان دردهای ناحیه سرو گردن مورد استفاده قرار می گیرد. دندان درد ، میگرن ، سینوزیت، نورآلژی عصب صورتی ، گلودرد و... از جمله موارد استفاده از این نقطه می باشد. برای تسکین درد به مدت حدود 2 دقیقه با انگشت شست طرف مقابل بطور دورانی این نقطه را ماساژ دهید و همین کار را در طرف مقابل تکرار نمایید

نقطه PC6

این نقطه حدود 3 سانتی متر بالاتر از چین عرضی مچ دست بین دو تاندون عضلات پالماریس لونگوس و فلکسور کارپی رادیالیس قرار گرفته است. کاربرد اصلی این نقطه برای از بین بردن حالت تهوع و استفراغ می باشد هر چند که در بیماری ها و اختلالات روانی کاربرد وسیعی در طب سوزنی دارد. ترس ، اضطراب ، اختلالات  خواب ، زخم معده و اثنی عشر و استرس از جمله موارد تاثیر درمانی تحریک این نقطه است. در حالاتیکه داروهای ضد تهوع در کنترل تهوع و استفراغ بیمار نا کارآمد باشد از جمله تهوع بعد از بیهوشی و شیمی درمانی تحریک این نقطه بطور موثری می تواند تهوع و استفراغ بیمار را کنترل نماید. برای تحریک این نقطه حدود 2 دقیقه بطور دورانی و نسبتا ملایم ماساژ داده می شود چنانچه علائم برطرف نشد سمت مقابل نیز به همین شکل ماساژ داده می شود.

نقطه Yintang (چشم سوم)

این نقطه وسط دو ابرو قرار گرفته است و نقطه مهمی در کنترل آرامش و کاهش سردرد می باشد. در روش های آرام سازی به بیمار توصیه می شود چشمان خود را بسته نفس های آرام و عمیق کشیده و تمرکز خود را  بر این نقطه متمرکز نماید. در سردرد های ناشی از سینوزیت و سردردهای عصبی از این نقطه استفاده می شود. بدین صورت که با دو انگشت اشاره 10 مرتبه موافق عقربه ساعت و 10 مرتبه خلاف عقربه ساعت ماساژ داده می شود.

نقطه (SanYinJiao( SP6

این نقطه حدود 5 سانتی متر بالاتر از قوزک داخلی پا قرار گرفته و یکی از پر استفاده ترین نقاط طب سوزنی و طب فشاری می باشد. از تحریک این نقطه برای درمان بیماری های دستگاه گوارشی ، دردهای قاعدگی (دیسمنوره)، دردهای اندام تحتانی ، بیماری پارکینسون و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود.

نقطه  GB20(دریاچه باد)

این نقطه در پشت نرمه گوش در گودی بین عضلات استرنوکلیدوماستوئید و تراپزیوس قرار گرفته است. با ماساژ دادن این نقطه دردهای ناحیه پشت سر و ناحیه گردن کاهش می یابد. در سردردهای تنشی و میگرنی که از ناحیه پشت سر شروع می شوند ماساژ این نقطه نقش مهمی در کنترل سردرد دارد.

نقطه ST36 (سه مایل از پا)

این نقطه حدود 5 سانتی متر در زیر مفصل زانو و پهنای 1 انگشت در خارج از لبه تحتانی برجستگی استخوان درشت نی قرار گرفته است. یکی از موثرترین نقاط طب سوزنی است و اثرات ضد اسپاسمی و ضد دردی روی دستگاه گوارش دارد. ماساژ این نقطه برای درمان گاستریت ، زخم معده ، پارکینسون ،یبوست ، تهوع و دردهای موضعی پا بسیار موثر می باشد.

نوع مطلب : نقاط طب فشاری و فیزیوتراپی، درمان های فیزیوتراپی،
برچسب ها : طب فشاری و فیزیوتراپی،

شنبه 31 تیر 1396 12:34 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site
when you could be giving us something informative to read?
جمعه 14 شهریور 1393 12:06 ب.ظ
سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر بزرگوار